CZĘŚĆ I. RYS HISTORYCZNY PARAFII NAJŚWIĘTSZEGO SERCA JEZUSOWEGO W SŁUPSKU
1.1. Wprowadzenie.
Kościół parafialny p.w. Najświętszego Serca Jezusowego znajduje się w prawobrzeżnej części Słupska, na niewielkim wzniesieniu, w pobliżu Starego Cmentarza. Jego imponująca bryła i wysoka wieża są widoczne niemal z każdego punktu miasta. Popularny "kościół na górce" jest miejscem, do którego często zaglądają słupszczanie, czy to w drodze na cmentarz, czy też wracając z pracy lub szkoły.
1.2.
Początki parafii p.w. św. Piotra.
Pierwsze
wzmianki o istnieniu w
Słupsku kościoła sięgają dwunastego wieku. Gród kasztelański
istniał wówczas na
prawym brzegu Słupi, na nieistniejącej dziś wyspie utworzonej przez
jedną z odnóg rzeki. Kościół św.
Piotra, zapewne
drewniany, wybudowano na podgrodziu -
w miejscu, gdzie prawdopodobnie kiedyś istniało miejsce kultu
pogańskiego, a
dzisiaj znajduje się nasza świątynia.
Parafia
słupska pierwotnie
należała do diecezji kamieńskiej. W wyniku walk pomiędzy księciem
zachodniopomorskim Barnimem I a księciem gdańskim Świętopełkiem
(1227-1236)
ziemia słupska znalazła się we władaniu Świętopełka oraz weszła pod
jurysdykcję
arcybiskupa gnieźnieńskiego. Okres ten okazał się łaskawy dla słupskiej
parafii
- stała się siedzibą archidiakona, rezydował tu również
gnieźnieński sufragan
Dominik. Archidiakonat odpadł od diecezji gnieźnieńskiej w 1307 roku i
istniał
do 1317 ponownie jako część diecezji kamieńskiej. Książę Świętopełk
dokumentem
z 27 marca 1240 roku potwierdził, że Słupsk i okoliczne
osady tworzyły
wówczas
jedną parafię św. Piotra.
W okresie pierwszej lokacji (1265) miasto znajdowało się już na lewym brzegu Słupi, w miejscu dzisiejszej Starówki. W 1278 roku założono tam klasztor dominikanów. W tym czasie w mieście funkcjonowały już dwa kościoły - oprócz kościoła św. Piotra istniał również kościół św. Mikołaja, przy którym działał klasztor norbertanek. Dokument fundacyjny klasztoru dominikanów wspomina także o istnieniu w grodzie kaplicy książęcej p.w. Najświętszej Maryi Panny.
1.3.
Protestantyzm i budowa nowej
świątyni.
W czternastym wieku drewniany
kościół zastąpiono murowanym, który wybudowano w
stylu gotyckim. Niewiele
jednak o nim wiemy, gdyż dotrwał do 1616 roku, gdy strawił go pożar.
Od
połowy szesnastego wieku
Słupsk stał się miastem brandenburskim. W tym czasie rozszerzały się
ruchy
reformacyjne. Zaowocowały one tym, że w 1534 roku słupskich
zakonników
wypędzono z miasta, a kościoły ograbiono. Od tego
czasu
istniały w nich zbory
protestanckie. Rozpoczęła się również działalność misyjna
wśród Kaszubów i Słowińców,
zaczęto publikować przekłady Biblii i ewangelickich
katechizmów z niemieckiego
na język słowiński. Stopniowo jednak starano się ograniczać zasięg
języka
ludowego w życiu oficjalnym, a od 1643 roku użycie dialektu
kaszubskiego
ograniczono tylko do lekcji religii. Do pierwszych lat
osiemnastego stulecia
zachowano też zwyczaj głoszenia kazań w tym języku. W miarę rozwoju
Brandenburgii a później też państwa pruskiego
Słupsk stawał się coraz bardziej
miastem niemieckim.
Po
pożarze kościół świętego
Piotra odbudowano w tym samym miejscu i rozbudowano. Nowa świątynia
zaczęła
służyć wiernym w 1697 roku. Jednak i ona nie przetrwała długo, gdyż
w połowie
dziewiętnastego wieku rozebrano ją, a na jej miejscu postawiono obecnie
istniejący duży kościół. Oddano go do użytku w 1869 roku,
posiada 200 miejsc
siedzących oraz 48-metrową wieżę.
CZĘŚĆ
II. KATOLICYZM I DZIAŁALNOŚĆ DUSZPATERSKA
2.1.
Odradzanie się katolicyzmu w Słupsku. Powstanie parafii p.w. św. Ottona.
Połowa dziewiętnastego wieku to okres odradzania się w Słupsku parafii katolickiej. Wiernymi byli przede wszystkim polscy robotnicy sezonowi, którzy przybywali do Prus w poszukiwaniu pracy. Stopniowo zaczęli oni osiedlać się w mieście. Od 1850 rozpoczęły się regularne nabożeństwa katolickie, celebrował je kapłan przyjeżdżający z Koszalina, tam bowiem znajdowała się parafia, która obejmowała swoją jurysdykcją ziemię słupską. W Słupsku nie było wówczas kościoła katolickiego, dlatego postanowiono wybudować nowy. Za patrona obrano świętego Ottona, biskupa-misjonarza z Bambergu, który przyczynił się do chrystianizacji Pomorza. Miejsce, które wybrano na budowę też było nieprzypadkowe - nowy kościół postawiono na wzgórzu przy dzisiejszej ulicy Partyzantów, gdzie kiedyś znajdował się pierwszy słupski gród. Kościół parafialny p.w. św. Ottona poświęcono 11 grudnia 1873 roku. Razem z kościołem wybudowano plebanię oraz szkołę katolicką.
Katolicka
parafia św. Ottona
miała w swej przedwojennej historii dwóch wielkich
proboszczów. Pierwszym z
nich był ks. Adolf Pojda (urzędował
w latach 1917-1926) - polski Ślązak, który prowadził dla
swoich wiernych
duszpasterstwo w języku polskim. Naraził się tym na represje ze strony
władz
niemieckich, które w działalności księdza dopatrywały się
zagrożenia dla
niemieckości miasta. Po licznych procesach wytaczanych księdzu zmuszono
go do
opuszczenia miasta.
Następcą ks. Pojdy był ks. Paweł Gediga (1927-1945), Polak, który z własnego wyboru stał się duszpasterzem Niemców, a potem w czasie wojny pomagał wszystkim bez względu na narodowość i wyznanie. W duszpasterstwie posługiwał się językiem niemieckim, jednak starał się, by jego parafia była przyjazną dla wszystkich. Ksiądz Gediga szukał jedności katolików w upowszechnianiu znajomości liturgii oraz śpiewów w języku łacińskim. Po dojściu Hitlera do władzy chór "Cecylia" istniejący przy parafii był jedyną formą dozwolonej działalności.
ks. Adolf Pojda | ks. Paweł Gediga |
2.2.
Parafia p.w. św. Ottona w latach powojennych.
8
marca 1945 roku do Słupska
wkroczyła Armia Czerwona. Miasto zdobyto praktycznie nietknięte. W
ciągu kilku
pierwszych tygodni żołnierze splądrowali i spalili całe
śródmieście, miasto
zmieniło się w wielkie gruzowisko. Do takiego miasta w maju 1945 roku
przybył ks. Jan Zieja,
który pragnął rozpocząć
tu działalność duszpasterską. Zamieszkał przy kościele św. Ottona,
jedynym
wówczas kościele katolickim w mieście. Kościół
wymagał uporządkowania, aby móc
zacząć sprawować tam sakramenty. Dzięki pomocy okolicznych
mieszkańców kościół
doprowadzono do porządku, od tego czasu rozpoczęto tam regularne msze
święte,
na które przybywali Polacy z całego miasta.
W momencie przybycia ks. Ziei do Słupska nie istniała jeszcze żadna władza kościelna, która obejmowałaby kanonicznie tzw. Ziemie Odzyskane. Dopiero 15 sierpnia 1945 roku Prymas Polski kard. August Hlond na mocy uprawnień nadanych mu przez Stolicę Apostolską ustanowił Administrację Apostolską w Gorzowie, a na jej czele postawił ks. dr Edmunda Nowickiego i udzielił mu uprawnień przysługujących biskupowi. Dopiero w tym momencie możliwe było, aby ks. Jan Zieja otrzymał oficjalnie nominację na urząd proboszcza parafii św. Ottona w Słupsku.
ks. Jan Zieja |
Kościół
św. Ottona okazał się
za mały, aby pomieścić wszystkich wiernych, którzy chcieli
uczestniczyć we mszy
świętej. Konieczne stało się uporządkowanie również innych
kościołów - jako
pierwszy doprowadzono do porządku kościół św.
Piotra, potem kościół św. Jana
(przemianowany później na św. Jacka). Kościół
mariacki spalony po wkroczeniu
Armii Czerwonej nie nadawał sie do rozpoczęcia kultu, dlatego ks. Zieja
zawiązał komitet, który miał na celu odbudowę
świątyni. Oprócz posługi w
czterech kościołach w Słupsku, duszpasterz objeżdżał
regularnie również kościoły
wokół miasta.
Aktywność
ks. Ziei
koncentrowała się wokół działalności charytatywnej i
patriotycznej. Przy
kościele św. Ottona założono Dom Matki i Dziecka, duszpasterz
sprowadził też do
miasta siostry urszulanki SJK, które zaczęły opiekować się
dziećmi i młodzieżą.
Prowadziły wówczas również stołówkę
dla pracujących. Po licznych
przeprowadzkach siostry otrzymały dom przy ul. 1 Maja
8 (dzisiaj Armii
Krajowej
8), gdzie pracują do dziś.
W
1947 roku ksiądz Zieja
poprosił Administratora w Gorzowie o wikariusza, który
pomógłby mu w wypełnianiu coraz większej ilości
obowiązków. W odpowiedzi
otrzymał pismo, w
którym zwalniano go z funkcji proboszcza w Słupsku, a nową
słupską parafię
ustanowiono w kościele św. Jacka. Na jej czele stanął ks. Karol
Chmielewski,
który objął funkcję dziekana. Kościół św. Ottona
oddano siostrom franciszkankom
klauzurowym (dziś zgromadzenie to używa nazwy Klarysek od Wieczystej
Adoracji).
Siostry zaadaptowały kościół wraz z przyległym budynkiem
przy ul. Henryka
Pobożnego do celów klasztornych. Ich posługa modlitewna
przed wystawionym
Najświętszym Sakramentem trwa tam nieprzerwanie do dziś.
2.3.
Powstanie parafii p.w. Najświętszego Serca Jezusowego w Słupsku
Historia parafii św. Ottona nie skończyła się jednak w 1947 roku. Jej siedzibę przeniesiono do kościoła św. Piotra. Proboszczem został ks. Henryk Hilchen, który zmienił tytuł kościoła na Najświętszego Serca Jezusowego. Od tego czasu parafia zaczęła używać nazwy Parafia św. Ottona przy kościele Najświętszego Serca Jezusowego. Pierwsze lata istnienia parafii w nowym miejscu przebiegały pod znakiem porządkowania spraw związanych z funkcjonowaniem kościoła oraz rozpoczęciem regularnej katechizacji.
ks. Henryk Hilchen |
W styczniu 1953 roku parafię objął nowy proboszcz - ks. Wincenty Lesiak. W czasie swojej ponad trzydziestoletniej posługi przygotował do przyjęcia sakramentów wiele pokoleń powojennych słupszczan. Jego upór i zdecydowanie doprowadziły do tego, że pomimo trudności, jakie stawiały władze państwowe, udało mu się przeprowadzić wiele remontów i prac budowlanych. W latach 1957-1960 przeprowadzono remont prezbiterium kościoła, efektem którego powstała imponująca polichromia na wewnętrznych ścianach absydy. Jej autorem był artysta malarz Tadeusz Drapiewski. W latach 1967-1970 dobudowano do kościoła zespół salek katechetycznych, a w latach 1976-1979 wstawiono nowe witraże wzorowane na dwunastowiecznych witrażach z Chartres.
Prezbiterium kościola NSJ przed położeniem polichromii | To samo prezbiterium z polichromią braci Drapiewskich |
W
czasie posługiwania ks.
Lesiaka w naszej parafii czyniono starania mające na celu wybudowanie
nowych
świątyń w miejscowościach odległych od kościoła parafialnego
a należących do
naszej parafii. W ten sposób wybudowano
kościół w Jezierzycach i odbudowano
świątynię w Wieszynie, które później stały się
zalążkami samodzielnych parafii.
Ksiądz Wincenty Lesiak
przeszedł na emeryturę w 1985 roku. Jego dzieło kontynuowali kolejni
proboszczowie - w stodole na osiedlu Akademickim
powstała nowa parafia p.w. św.
Jana Kantego, a na osiedlu Hubalczyków rozpoczęła
działalność parafia wojskowa.
Staraniem mieszkańców podsłupskich Siemianic
również i tam stanął kościół, a
jego patronem został św. Józef Rzemieślnik.
2 października 1991 roku ponownie zmieniono tytuł parafii - Najświętszego Serca Jezusowego w Słupsku. W latach 1985 - 2011 proboszczami parafii byli księża: Stanisław Goryński (1985-1989), Jan Wszołek (1989-1995) i Franciszek Puchalski (1995-2011). W tym okresie prowadzono regularne duszpasterstwo a we wspólnocie parafialnej tworzyły się grupy modlitewne i charytatywne realizujące różne charyzmaty. W światyni i zabudowaniach należących do parafii dokonywano niezbędnych remontów i napraw interwencyjnych lecz nie miały one kompleksowego charakteru.
ks. Franciszek Puchalski |
Jesień 2011 roku - remont wieży kościola NSJ w Słupsku |
Remont wnętrza kościoła Najświętszego Serca Jezusowego w Słupsku - luty 2017 |