Restauracja Kościoła
Mariackiego i Kościoła Najświętszego Serca Jezusowego w
Słupsku
jako elementów europejskiego Szlaku
Jakubowego
w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa
Pomorskiego na lata 2014-2020,
Osi Priorytetowej 8
Konwersja, Działania 8.3 Materialne i niematerialne dziedzictwo
kulturowe
współfinansowanego z Europejskiego Funduszu
Rozwoju
Regionalnego
Prezbiterium
w kościele NSJ w Słupsku (publikacja)
Prezbiterium kościoła Najświętszego
Serca Jezusa w
Słupsku, a właściwie fatalny stan polichromii w tym prezbiterium stał
się inspiracją do napisania projektu i wystąpienia do Urzędu
Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego o środki na remont
kościoła. Realizacja projektu jakiś czas temu już przekroczyła
półmetek a na przełomie sierpnia i września 2017 roku
prezbiterium odzyskało swój dawny blask.
Nie jest to blask pierwotny, bo w początkach istnienia kościoła
wszystkie ściany, włącznie z półkolistą ścianą prezbiterium,
pomalowane były na biało. Należy pamiętać, że kościół
Najświętszego Serca Jezusowego w Słupsku na początku swego istnienia
był kościołem ewangelickim, a zatem surowość i daleko idący umiar
w dekoracji świątyni były zrozumiałe.
Po drugiej wojnie światowej kościół przeszedł pod
jurysdykcję
rzymskich katolików. W drugiej połowie lat pięćdziesiątych
dwudziestego wieku postanowiono pokryć półkolistą ścianę
prezbiterium polichromią. Wykorzystane do tego zostały farby
krzemianowe zawierające potasowe szkło wodne. Takie farby wnikają
głęboko w podłoże, na które się je nanosi. W konsekwencji
farby
wraz z podłożem tworzą strukturę krystaliczną odporną na działania
wielu czynników ale niestety nie wszystkich.
Niestety z tamtego okresu nie zachowały się żadne przekazy i dzisiaj
pozostaje nam domniemywać, że ówczesny proboszcz dotarł w
jakiś
sposób do artysty cieszącego się zasłużoną sławą i mającego
w
swoim dorobku pokaźną ilość prac z zakresu malarstwa sakralnego. Tym
artystą był Władysław Drapiewski. On stworzył projekt figuralnych
malowideł ściennych przedstawiających umieszczonego w centrum Jezusa a
po Jego lewej i prawej stronie świętych: Piotra, Pawła, Augustyna,
Grzegorza Wielkiego, Ambrożego i Hieronima. Każda z postaci
odmalowana
jest w szatach innego koloru z charakterystycznymi dla siebie
atrybutami.
Przez trudny do określenia czas polichromia w prezbiterium narażona
była na destrukcję spowodowaną wilgocią. To z kolei było wynikiem
nieszczelnego pokrycia dachowego nad apsydą. Cieknąca woda powodowała
gromadzenie się wilgoci w strukturze sklepienia; wilgoć natomiast była
sprzyjającym środowiskiem dla grzybów.
Gołym okiem bez wspinania się na drabiny i rusztowania widać było, że
barwne wizerunki blakną a na ich powierzchni zaczynają się pojawiać
brunatno czarne smugi i plamy.
Przejdźmy teraz do realizacji projektu „Restauracja kościoła
Mariackiego i kościoła Najświętszego Serca Jezusa w Słupsku jako
elementów szlaku Jakubowego”. W kościele
Najświętszego
Serca Jezusowego w Słupsku renowacja polichromii w prezbiterium była
jednym ze sztandarowych zadań stojących przed realizatorami projektu.
Należy w tym miejscu zwrócić uwagę, że renowacja figuralnej
polichromii jest czymś o wiele bardziej skomplikowanym niż odnowienie
ścian pomalowanych jednym kolorem. Chociaż to ostatnie wbrew pozorom
też nie jest takie zupełnie proste.
Realizując projekt trzeba było zachować pewnego rodzaju kontinuum
czasowe. Najpierw trzeba było zabezpieczyć apsydę przed wodą i dlatego
wykonano pokrycie dachowe z miedzianej blachy wyposażając je w
odpowiednie orynnowanie. Niestety przez lata wilgoć wdarła się w głąb
murów. Następnym etapem prac było więc ususzenie sklepienia
i
ścian apsydy.
W tym momencie pojawił się dosyć istotny problem natury technicznej.
Prace konserwatorskie polegające na odgrzybieniu, odnowieniu i
zakonserwowaniu polichromii trzeba było wykonać w normalnie
funkcjonującym obiekcie sakralnym. Najprościej byłoby wyłączyć
kościół na czas tego zadania z użytku. Było to jednak
niemożliwe.
Ustawiono zatem specjalną konstrukcję, która składała się z
rusztowań, platform i była szczelnie zakryta nieprzepuszczalnym
materiałem. Chodziło nie tyle o zakrycie przed oczyma wiernych sposobu
prowadzenia prac konserwatorskich na tym odcinku, ile raczej o
stworzenie koniecznego mikroklimatu dla używanych środków
chemicznych a z drugiej strony o zabezpieczenie przestrzeni kościoła i
ludzi w niej przebywających przed szkodliwością tych środków.
Kościół na czas renowacji polichromii w prezbiterium
przypominał
trochę prawosławną cerkiew, w której nawa jest oddzielona od
prezbiterium ikonostasem. Fotografie przedstawiające ten etap
realizacji projektu będą miały duży walor historyczny, ponieważ rzadko
się zdarza, żeby prezbiterium było szczelnie zakryte
i oddzielone od
reszty kościoła.
Opisana wyżej polichromia została odgrzybiona, odświeżona i
zakonserwowana. Widok jest imponujący. Szczególnie
wówczas kiedy zostanie włączone pełne oświetlenie.
Polichromia
nabiera wówczas szczególnego blasku a namalowane
postacie
zdają się ożywać.
W rozmowach z odbiorcami czyli tymi, którzy odwiedzają
kościół i oglądają odrestaurowane prezbiterium wyczytać
można
radość. Dzięki funduszom Unii Europejskiej można było uchronić przed
destrukcją najbardziej rozpoznawalny fragment kościoła Najświętszego
Serca Jezusowego w Słupsku.